Trizondal na Torach Numer 5/2013

Image

1. Kolejami w nieznane
2. Co z kolejami towarowymi?
3. Czy kolej się opłaca?
4. Ograniczona konkurencja

1. Kolejami w nieznane
„Nie ma Trizondalu bez pociągów”, „Nie ma pociągów bez Kolei Trizondalskich TriBahn” – czy niedługo tak będą mogły brzmieć hasła reklamowe największego przewoźnika kolejowego Kontynentu Wschodniego? Koleje Trizondalskie angażują się w bardzo wiele projektów łączących niejako różne państwa i narody Kontynentu Wschodniego. Tym razem chodzi o projekt całkiem nowy i nowatorski wręcz. Państwo Trizondalskie wraz z Królestwem Surmeńskim chciałoby połączyć port oceaniczny znajdujący się na wyspie Kukryle Mniejsze (dzierżawionej przez Trizondal) z Trydentem w Austro-Węgrzech. Trasa z Trizopolis do portu oceanicznego to będzie kilka tysięcy kilometrów. Czy to się opłaca naszemu narodowemu przewoźnikowi? Postawmy sprawę jasno, o ile pociągi krajowe mają sporą frekwencję, to pociągi międzynarodowe finansują się zaledwie w kilku procentach, a i to dzięki zagranicznym podróżnym. Jak mówi prezes Kolei Trizondalskich TriBahn zyski to rzecz drugorzędna. Kolej ma spajać Państwo Trizondalskie rozrzucone po Kontynencie Wschodnim. I tak dzieje się w zasadzie od roku 2010.
Połączenie z portem oceanicznym i niedużym miasteczkiem po drugiej stronie Kontynentu Wschodniego ma gwarantować poczucie bezpieczeństwa zarówno dla mieszkańców i pracowników tego portu jak i pasażerów promów. Zależy nam bowiem na rozwijaniu połączenia z Trilandem. Co ciekawe istnieją szanse by skomunikować nowe połączenie ze słynnym Orient Express.

2. Co z kolejami towarowymi?
Koleje towarowe to jest jeden z elementów narracji kolejowej, który w Trizondalu, ani nigdzie na świecie na dobrą sprawę nie występuje. W Trizondalu jedynie wielkie zakłady przemysłowe posiadają własne zasoby wagonowe i niejako koleje towarowe wiążące ich ładunki. Kilka miesięcy temu padła propozycja by to siły zbrojne wzięły się za organizację kolei towarowych w kraju. W końcu komu jak komu, ale wojsku powinno zależeć na szybkim i niezawodnym transporcie kolejowym. Pomysł ten niestety upadł tak samo szybko jak się narodził. Nawet prywatny kapitał nie chciał zainwestować w przewozy towarowe w naszym kraju. Koleje Trizondalskie TriBahn same nie posiadają takiego kapitału ani motywacji by za stworzenie spółki cargo się brać.

Wiadomo jednak, że część towarów na potrzeby kolei właśnie transportują KT TriBahn. Także sama infrastruktura kolejowa jest utrzymywana w niektórych miejscach tylko na potrzeby towarowe. W tym miejscu warto wspomnieć, że największa inwestycja kolejowa dekady miała służyć właśnie przewozowi towarów, mowa o Magistrali Hutniczej. Niestety do jej wybudowania jeszcze nie doszło. A my zostajemy z pytaniem, na które nie ma odpowiedzi: jak w tym kraju przewozi się towary?

3. Czy kolej się opłaca?
Zapewne wielu z Was zadaje sobie to pytanie, czy kolej się opłaca? Zależy jak do tego podejść. Niestety przychody z biletów w bardzo małym stopniu równoważą koszty obsługi taboru czy tworzenia skryptów. Zainteresowanie koleją ma miejsce tylko podczas uruchomiania nowych akcji i ofert. O ile w dyskusji pod ankietą nt wyboru 12 dworców do opisania aktywność była spora, to ich opisami raczej niewielu się interesuje. Więc po co rozwijać tę całą kolej, po co tworzyć kolejne systemy sprzedaży, oferty, tabor?

Kolej wbrew pozorom się opłaca! Nie jest to zysk w markach czy lolach ani w jakiejkolwiek innej walucie świata wirtualnego. Koleje Trizondalskie biorą duży udział w tworzeniu aktywności w kraju, a przede wszystkim w tworzeniu projektów, których wyniki widoczne będą jeszcze wiele, wiele lat. W końcu opisy, które powstają na potrzeby kolejowe, mogą być spokojnie powielane. Także rozwój miejscowości w pewien sposób zależny jest od rozwoju kolei. No i ostatecznie, może za dużo Wam czasem tych pociągów, ale czy bez nich nie było by jakoś nudno, pusto, gorzej?

4. Ograniczona konkurencja
W Trizondalu za przewozy kolejowe odpowiadają Koleje Trizondalskie TriBahn. Od jakiegoś czasu zmienia się to i na tory wjeżdżają także inni przewoźnicy. Pierwszym dużym konkurentem są tutaj Dalmenckie Koleje Wąskotorowe, a konkretnie Wąskotorowa Kolej Cesarska Borek-Cerwana, która jest ostatnią/pierwszą kolejką wąskotorową na Polinie. Na niedługim odcinku między Cerwaną a Borkiem jeździ nowoczesna wąskotorówka zapewniająca dojazd do pracy i szkoły dla mieszkańców miejscowości na wyspie Bór. Co ciekawe pociągi DKW są skomunikowane z pociągami KT TriBahn w Cerwanie, dzięki czemu wąskotorówka posiada także funkcję turystyczną. Pewną niespodzianką jest fakt, że na tym krótkim odcinku poza Dalmenckimi Kolejami Wąskotorowymi należącymi do Gubernatorstwa Dalmencji kursuje także prywatna firma: Kolej Wąskotorowa. Obsługuje ona jedynie kursy od Krzaków do Borka i tylko raz dziennie (w dwie strony). Firma jest bliżej nieznana, ale działa i to dość sprawnie. Jest jednak wtłoczona w system biletowy DKW tak, że nie jest cenowo konkurencyjna.

1000 km dalej rodzi się inny konkurent dla Kolei Trizondalskich – Nadmorska Rakieta. Obecnie ten tajemniczy przewoźnik obsługuje jedynie osiem kursów między Drasnem Głównym a Trzcińskiem nad Rzeżuchą (Żuławy Rzeżusze) i korzysta częściowo ze swojego, a częściowo z wypożyczonego od KT TriBahn taboru. Co ciekawe warto skorzystać z usług tego przewoźnika. Jeśli ktoś mieszka niedaleko (w Pięciopolsce) to za 27 mrk może kupić bilet na Monderię, Trizondal i ZSKHiW na całą dobę z wyłączeniem jednak głównej magistrali kolejowej między Ossen a Rotterą. Bilet ten można kupić tylko u konduktora Nadmorskiej Rakiety osiem razy dziennie. Jako, że mało jaki konduktor w Trizondal z takim biletem się spotkał, to można śmiało podróżować na nim bez ograniczeń, co redakcja sprawdziła.

Reklamy
Categories: Pędzący pociąg, Trizondal | Dodaj komentarz

Zobacz wpisy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

Stwórz darmową stronę albo bloga na WordPress.com.

%d blogerów lubi to: